Never waste a good crisis

Rijker de crisis uit. Ja dat kan.

Een mooi voorbeeld is dat CommonEasy uit frustratie over de financiële crisis van 2009 is ontstaan. Dat begon klein met een experiment. Er werden vrienden bij elkaar gebracht en de cirkel werd groter gemaakt met een groep ondernemers. Ondernemers die graag een positieve verandering wilden brengen na de vorige crisis. Het kan gewoon beter, dachten wij. Je kunt je over veel ontwikkelingen in de wereld zorgen maken en hebt niet overal controle op (circle of concern), maar het mooie is dat je wel grote invloed kunt uitoefenen (circle of influence). Je kunt je zorgen en aandacht omzetten in positieve ontwikkelingen. Jouw invloed en impact wordt nog groter als je samen komt. Dat weten wij als geen ander en is de kern van CommonEasy en de aanleiding om elke donderdag een community call te organiseren met daarbij inspirerende sprekers uit ons eigen CommonEasy-netwerk. Daarover straks meer. 

Circle of influence

Wat een links gelul? Misschien, misschien heeft het helemaal niks met politiek te maken. Verandering begint altijd bij een kleine groep mensen en een idee. Door ervoor te gaan staan en het zichtbaar te maken voor anderen creëer je ruimte en geef je anderen het gevoel dat hun inzet niet voor niks is. Er is meer draagvlak voor radicale verandering dan je denkt. Dat kun je voelbaar maken voor anderen door te delen, het er over te hebben met elkaar en je nieuwsgierig op te stellen. Bijvoorbeeld naar wat andere graag aan verandering zouden willen zien. Al die kleine beetjes inzet maken een groot verschil. Dat heeft het altijd gedaan en dat zie ik elke keer weer op kleine en grote schaal. Één van mijn favoriete voorbeelden uit de geschiedenis is de geslaagde revolutie in Polen tegen een totalitair regime. 

In contact met andere ondernemers 

Nu midden in deze crisis brengen we elke donderdag een groep ondernemers online bij elkaar. Dit noemen wij een community call waarin alle ondernemers zichzelf voorstellen en aan het woord komen over hoe zij erbij zitten op dat moment. Een van de ondernemers geeft een korte presentatie/workshop. Laatst belichtten we het thema systeemverandering en chaostheorie onder leiding van organisatie expert en CommonEasy lid Bas Poppe. We kregen wat structuur over hoe we kunnen kijken naar deze veranderingen en hoe wij daar als ondernemers invloed op kunnen hebben. Wat direct voelbaar was, is het gevoel van begrijpen en een gedeeld verlangen om deze crisis om te kunnen zetten in iets constructiefs en positiefs. Hoe kunnen wij zelf bijdragen? Door vragen en wensen met elkaar te delen en te bespreken hoe dat zich tot ons persoonlijke leven verhoudt, zetten we een eerste stap. Bas zette mij en de deelnemers hierover aan het denken. Met wat voor gesprekken we voeren met opdrachtgevers, klanten en de mensen in onze persoonlijke cirkel beïnvloeden we anderen. Dat geeft mij een enorme bevestiging  dat er een enorm draagvlak is voor transformatie. 

We willen iets beters dan wat normaal was

Bas deelde zijn focus:we hebben mensen nodig om het systeem te kantelen. Als 10% van de bevolking achter een verandering staat, is het niet meer tegen te houden. 

Bas Poppe: “Mijn missie is van 1 naar 10% te gaan om de maatschappij te transformeren naar een hoger orde”

We zijn daar nog niet, maar deze crisis brengt urgentie en zet daarmee druk op het systeem. De crisis maakt het voelbaar voor meer mensen dat er verandering moet komen. De ’normaal’ van voor de crisis was niet meer houdbaar. We willen en kunnen daarom niet meer terug naar die normaal. We willen iets beters dan wat normaal was. Bas roept ons daarom op na te denken over hoe wij de druk op het systeem verder kunnen verhogen en de urgentie overal voelbaar te maken. Maar vooral om te communiceren over de haalbare alternatieven die er al zijn!

Think global, act local 

Wij willen verandering. Wij willen niet twijfelen aan onze toekomst en daarmee gokken. Als dat zo logisch en duidelijk is. Laat dat een vertrekpunt zijn om dingen te proberen, te experimenteren en nieuwe samenwerkingen leven in te blazen. Laat dit een mooi begin zijn van een nieuw avontuur met nieuwe kansen en voldoening.

Geen oud normaal voor Bas. Hij gaat nieuwe avonturen aanvan achter zijn laptop. Aan het begin van de corona-crisis zettehij zich in om fabrikanten, leveranciers en specialisten aan elkaar te koppelen in een netwerk buiten de beperkte gangbare productie-paden om, omzo de juiste hulpmiddelen – zoals mondkapjes en beschermende kleding – te kunnen leveren waar ze het hardst nodig zijn. Nu die rol door de overheid voldoende lijkt te worden opgepakt, verschuift zijn blik alweer naar de periode na deze crisis. Terwijl hij probeert het hoofd boven water te houden met zijn bedrijf Humalaya, waarin hij organisaties helpt bij veranderprocessen, is hij actief op social media. Daar probeert hij zelf bij te dragen aan het gevoel van urgentie om te veranderen en de alternatieven onder de aandacht te brengen die er al zijn. Alternatieven die duidelijk maken dat de nieuwe samenleving waar we naar verlangen echt mogelijk is. 

Bas laat zelf zien dat het kan, hij deelt wat hij doet en laat ons zien dat we verandering zelf kunnen waarmaken. Ook CommonEasy is een mooi voorbeeld van hoe de frustratie over de financiële crisis in 2009 zorgde voor een goed werkend alternatief, een verandering laat zien  naar een nieuwe toekomst.

Ben je benieuwd naar waar dit avontuur heen gaat en snak je zelf ook naar wat positieve verandering en inspiratie en verhalen/ervaringen van andere CommonEasy-leden in deze periode?

Sluit aan bij andere ondernemers in de volgende community call of volg onze community!

De Community call deel drie van “Never waste a good crisis” is op 18 juni. Daar ontdekken we met de community verder wat de kansen zijn van deze crisis!


Jip de Ridder

30 april 2020

Reacties