COMMON STORIES | Marlies

“Ik moet eerlijk zeggen ik heb weinig omkijken naar mijn abonnement bij CommonEasy. Maar het feit dat je anderen in jouw kringen helpt, en het gevoel dat je zélf ook een vangnet hebt, dat is waarom CommonEasy voor mij werkt.


Bij CommonEasy vinden we het normaal om elkaar te helpen als het tegenzit. We maken daarom van jouw netwerk een vangnet.

In deze Common Stories reeks lichten we verhalen uit van ondernemers met diverse achtergronden. Verhalen van founders tot zelfstandigen, van creative professionals tot therapeut.


Marlies is grafisch ontwerper en webdesigner. Zij helpt ondernemers en organisaties om hun boodschap op duurzame en efficiënte manieren over te brengen. En laat zich daarin níet door haar functietitel beperken.

“Mijn klanten vinden het vaak dat ik betrokken ben. Ik ben goed bereikbaar en heb een pro-actieve houding. Ik denk het liefst mee in het gehele proces en beperk me niet alleen tot het stukje digital design. Dit komt door mijn eerdere ervaring in sales en online marketing.”

Hoe doe jij je eigen promotie? 

De meeste klanten komen terug met nieuwe opdrachten of bezorgen me zelfs nieuwe klanten. Dus ik hoef eigenlijk nooit reclame te maken voor mezelf, dat is echt heel fijn. Aan de andere kant wordt je er ook beetje lui van op het gebied van je eigen branding, haha.

Waarom ben je zelfstandig ondernemer geworden?

“Voordat ik startte als zelfstandige heb ik 3 jaar sales gedaan, 5 jaar online marketing, en ben ik product-owner geweest binnen een bedrijf. Ik wilde me toen volledig op het design stukje richten, maar mijn vorige werkgever zag dit niet als een functie waar ik mijn week mee kon vullen. Door te lang door te gaan met waar ik niet blij van werd, kreeg ik een burn-out. Terugkijkend hierop, heeft deze minder leuke periode me alleen maar goede dingen gebracht.

Zo’n signaal dat je lijf je geeft dat is wel even slikken, mijn eerste reactie is natuurlijk van shit.. – maar ik luister daarnaar. Ik accepteer het. Je moet jezelf de tijd gunnen om weer in balans te komen, dus als dat betekent dat je effe niks moet doen, dán moet je effe niks doen.

In eerste instantie wilde ik me niet distantiëren van mijn werkgever. Ik had toch een hoog verantwoordelijkheidsgevoel, dus ging ik daar nog wel op de koffie en vervolgens – na 3 maanden – weer proberen te reïntegreren. 

Toen viel langzaam het kwartje: dit is niet meer wat ik wil doen. Geld en grote beloftes interesseerde mij niet. Ik wilde gewoon mensen blij maken met iets dat er mooi uitzag en tegelijkertijd duurzame impact te maken. Dan kun je je collega’s nóg zo leuk vinden, maar als het werk niet past dan zit je daar toch je tijd te verdoen.”

10 maanden ben ik er in totaal ‘uit’ geweest. Ik wilde niet meer terug in loondienst en trok mijn eigen plan. Met 0 klanten op zak en een hoop goede energie ging ik het ondernemerspad op. 

Iedereen in mijn omgeving zei: Niet doen! Je bent gek. Je komt uit een burn-out, waar ben je mee bezig?! Haha, maar eerlijk: het is de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. 

Ik dacht: ‘het ergste wat er kan gebeuren is dat m’n spaargeld op raakt. En dan ga ik een nieuwe baan zoeken’. Vervolgens heb ik aanspraak gedaan op een startersregeling voor wat extra support totdat je het zelf kunt dragen. Nou, ik heb dat 3 maanden volgehouden en toen had ik al klanten!”

Hoe dan?

“Ik ben gewoon gaan netwerken, gaan meedenken met anderen. Ik leerde onder meer dat als je jezelf en wat je in huis hebt durft te laten zien, dan sta je al met één voet binnen. En als je vervolgens de verwachtingen overtreft dan laten ze je niet meer los!

Een duurzame wereld voor mens, milieu en dier is voor mij heel belangrijk. Ik zie het dus als mijn missie om mensen te motiveren en inspireren om zichzelf op de kaart te zetten door dúúrzame keuzes te maken.

Met drukwerk bijvoorbeeld denk ik ook graag met de klant mee. Dat we geen overbodige dingen printen omdat het er vet uit ziet. Kan het ook duurzamer, minder? Of: kan die boodschap ook op een meer duurzame manier worden overgebracht?

Bij CommonEasy merk ik ook dat er veel ondernemers zitten met een vergelijkbare missie. Ik heb wel eens bij een broodfonds in Utrecht willen instappen, maar voelde daar niet echt aansluiting.

Toen ben ik zelf gaan zoeken naar alternatieven. Ik vond dit een mooi initiatief. Vooral dat je direct kan bijdragen wanneer mensen die je kent het zwaar hebben.”

Wat doe je zelf met het platform?

“Ik moet eerlijk zeggen ik heb weinig omkijken naar mijn abonnement bij CommonEasy. Maar het feit dat je anderen in jouw kringen helpt, en het gevoel dat je zélf ook een vangnet hebt, dat is waarom CommonEasy voor mij werkt.

Ik zie het soms wel langskomen als mensen hun verhaal delen in de community hoe er dan op wordt gereageerd. Dat heeft wel een toegevoegde waarde.

Als je bij een werkgever werkt heb je niet zo’n ‘community’ als vangnet.”

Ik begreep dat je naast je backup bij CommonEasy nog aanvullend verzekerd bent?

“Ja. Ik heb nog een AOV ernaast, die gaat in als je langer dan 2 jaar ziek bent. Ik heb nog overwogen om te stoppen met CommonEasy voor die eerste 2 jaar en het onder de AOV te doen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik zie dat ik toch meer bijdraag door bij CommonEasy te blijven..

Plus, je helpt hiermee direct je persoonlijke connecties – mensen die je kent. En dat voelt toch stukken beter dan wanneer het naar een grote pot gaat van een grote organisatie.”

Heeft jouw bedrijf karakter en hulp nodig bij duurzame vraagstukken op het gebied van grafisch ontwerp of webdesign? Connect met haar op LinkedIn of stuur een mailtje naar [email protected]


Of ben je ondernemer of freelancer zoals Marlies en wil je meer zekerheid inbouwen terwijl je andere mensen helpt? Kijk hoe het voor jou werkt. Ken je Marlies persoonlijk en wil je instappen in haar kring? Klik dan hier!

Foto’s: Claudia Rison

Lennert Floor

8 maart 2023

Reacties