De website van CommonEasy gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om de functionaliteiten van de website en de services van CommonEasy te verbeteren. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen de CommonEasy website volgen en deze data verzamelen voor analytische doeleinden. Door verder gebruik te maken van de website ga je hiermee akkoord.

Cirkel van CommonEasy bouwers


Jip de Ridder

Oprichter

+316 48 700 709
jip@commoneasy.nl
jip-de-ridder

Florian de Ridder

Mede-Oprichter & developer

florian@commoneasy.nl
fmlderidder

Bas Poppe

Adviseur organisatie

baspoppe

Willem Berings

Adviseur Communicatie

willem-berings

Jeroen Doensen

Community bouwer

jeroen@commoneasy.nl
jeroend

Willem Hooft Graafland

Support

willemhg@commoneasy.nl
willem-hooft-graafland

Eric Laugeman

Video & UIX

eric@commoneasy.nl

Jij?

Content stagiair

Missie en Visie


Ooit waren verzekeraars goed in het organiseren van solidariteit binnen gemeenschappen. Dat was naast het eigenbelang vooral gebaseerd op de wil om elkaar te helpen als het tegenzit. Jij helpt mij en ik help jou. Zo zijn we samen altijd verder gekomen.

De verzekeraars van nu zijn grote financiële instellingen geworden die helemaal niet meer georiënteerd zijn om jou of de mensen om jou heen te helpen. Het gaat om geld, markt en overleven in een wereld die staat te springen om verandering.

Wij weten dat dit veel beter kan. Daarom gaan we het vanaf nu anders doen. Weer terug naar de kern, maar met het gemak van de online wereld. Hier spaar je samen om elkaar te kunnen helpen. En als er niks gebeurt? Dan blijft het geld gewoon van jou! Op CommonEasy is solidariteit weer sociaal, slim en flexibel. Zodat het ook in jouw voordeel werkt!

Model


CommonEasy is een sociaal product en een eerlijke dienst. CommonEasy is dat niet alleen aan de voorkant, het organiserende bedrijf daarachter is net zo sociaal en eerlijk. Dit komt doordat wij onze eigen belangen afstemmen op die van de deelnemers.

Een verzekeraar wilt zoveel mogelijk premie ontvangen en zo min mogelijk uitkeren. Een verzekeraar kan meer verdienen door jou meer te laten betalen of door minder te vergoeden. Ze kunnen je oververzekeren, bepaalde situaties via de polis uitsluiten of de procedure om aan een vergoeding te komen compliceren. Jij als klant wilt juist het omgekeerde. Jij wilt minder premie betalen en als het nodig is op de beste manier geholpen worden. Deze belangen staan haaks op elkaar.

CommonEasy werkt met vaste abonnementskosten voor de organisatie. Wat je daarnaast aan ‘premie’ betaalt blijft van jou. Daarom bestaan deze tegengestelde belangen bij CommonEasy niet. Want wij hebben geen direct voordeel als wij minder vergoeden of het maandelijks spaarbedrag verhogen. Wij bouwen aan een simpel en open platform dat het jou makkelijk maakt om zelf je zekerheid te organiseren. Een platform dat niet alleen in ons voordeel werkt, maar ook in dat van jou.


Organisatie


Met de juiste tools en ‘common sense’ kunnen gemeenschappen die georganiseerd zijn in netwerken zelf het beste voorzien in wat nodig is om hun gemeenschap tot een succes te maken. CommonEasy is veel meer een netwerk dan dat het een bedrijf is. Daarom betrekken wij deelnemers bij de activiteiten die nodig zijn om CommonEasy tot die juiste tool te maken. Zo ontstaat er iets dat past bij de behoefte van de gebruiker en besparen we ondertussen op overheadkosten.

Helaas ontstaan deze netwerken niet vanzelf. Er moet tijd en moeite gestoken worden in de groei van het netwerk en de ontwikkeling en beveiliging van het platform. Daar is een duurzame organisatie voor nodig zodat die de CommonEasy-kar kan gaan trekken.

CommonEasy bestaat daarom uit een besloten vennootschap en een stichting. De stichting behartigt de belangen van de deelnemers. Deelnemers sluiten daarom ook een overeenkomst met de stichting en niet met de vennootschap. De vennootschap is een Social enterprise die in opdracht van de stichting de CommonEasy-kar trekt. De stichting kan zo namens de deelnemers toezien dat de kar niet de verkeerde weg inslaat. Het lijkt wat complex, maar het idee erachter is om de machten te splitsen en in balans te houden.

[Lees meer...]

Grote gemeenschappelijke belangen organiseren we beter in meerdere lagen. Het liefst met een coöperatieve structuur waar het grote geheel de kleinere onderdelen ondersteunt. En niet andersom, waar de kleine onderdelen het grote geheel moeten ondersteunen. Dit hebben we ook met CommonEasy voor ogen.

Twee mooie voorbeelden zijn de cooperaties Zorg & Co en de de Cooperatie. Alle leden van deze coöperatieven zijn zelfstandig ondernemer. Het bestuur van de coöperatie zorgt dat er opdrachten binnen komen en helpt met ondersteunende infrastructuur. De leden bepalen vervolgens zelf welke opdrachten zij aannemen. De grotere coöperatieve organisatie staat zo ten dienste van de ondernemer.

Uiteindelijk is het doel om de stichting CommonEasy ook om te dopen tot een coöperatie. Wanneer het netwerk groeit en de deelnemers de behoefte hebben om eigenaarschap en verantwoording over CommonEasy te nemen dan kunnen we dit hopelijk bewerkstelligen. Voor nu zullen we het doen met de stichting.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen zien wij als eerste stap naar algemene vooruitgang en functioneren van een gemeenschap. Wij streven ernaar om een gemeenschap te creëren die zich verantwoordelijk voelt voor het functioneren van CommonEasy. Wij werken nu al intensief samen met een eerste cirkel van mensen om ons heen. Wij hopen dat die cirkel groeit en dat er na verloop van tijd meerdere cirkels bij komen die meebouwen aan CommonEasy.

Met regels en gedragscode’s organiseren wij van alles binnen ons systeem. Maar uiteindelijk is cultuur de belangrijkste vormgever. Er worden boeken en kranten volgeschreven over amoreelgedrag binnen de financiële industrie. Maar wij staan zelf de ruimte voor dat gedrag toe. Daarom is een verandering in onze cultuur nodig. We hebben een cultuur nodig die mensen voedt om verantwoordelijkheid te nemen over hun omgeving. Voel je daarom aangesproken om deel uit te maken van CommonEasy en mee te helpen met het vormen van onze cultuur. Wij weten zeker dat daar mooie dingen uit komen.


CommonEasy


Common

“Common” staat voor het model dat CommonEasy gebruikt om zekerheid te organiseren. Het is niet toevallig dat het Engelse woord community daar op lijkt. De Nederlandse vertaling van common is “meent”. Het woord “common” staat ook voor gemeenschappelijke gronden van dorpen. Bijvoorbeeld bossen, visgebieden of de plek waar een dorpsfeest georganiseerd wordt.

Elinor Ostrom is de eerste vrouw in de geschiedenis die de Nobelprijs voor de Economie heeft ontvangen. In haar werk analyseert zij economisch bestuur, voornamelijk in het publieke veld voor gemeenschappelijke voorraden. Na tientallen jaren onderzoek ontwikkeld Ostrom een model. Als gemeenschappen zich aan de regels van dit model houden zijn zij efficiënter in het organiseren van zekerheid en waarborgen zij de kwaliteit van de commons. Elinor Ostrom laat met haar met Nobelprijs bekroonde onderzoek zien dat wij verder moeten denken dan oplossingen als marktwerking. En dat er betere alternatieven zijn die voor ons allemaal werken.

Easy

“Easy” staat voor hetgeen wat wij nastreven. Wij willen het makkelijk maken voor jou om de “common” te organiseren. Wij leveren de infrastructuur, helpen met het groeien van het netwerk en geven spelregels die het eerlijk maken voor iedereen. “Easy” staat ook voor een gemoedstoestand. Als we alles geregeld hebben hoeven we ons geen zorgen te maken. Dan gaat het ons makkelijk af: “Easy”.

Tijdlijn


Samenwerking Mangopay

Na enkele mislukte pogingen met Nederlandse elektronische geld instellingen hebben we een Franse partner gevonden die namens CommonEasy het geld van de deelnemers beheert. Mangopay is een elektronische geld instelling met een Europees paspoort. Deze constructie zorgt ervoor dat bij faillissement van CommonEasy of Mangopay alle deelnemers nog steeds bij hun spaargeld kunnen. Bovendien mag er met het spaargeld niet belegd worden, het spaargeld is dus voor 100% gegarandeerd. sep 2015

Aansluiting Social Enterprise

Samen met andere social enterprise deelnemen aan het boost programma. jan 2015

Oprichting stichting CommonEasy

Naar het advies van de van Dintens hebben we de Stichting CommonEasy opgericht. Zodat we daarmee een zakelijke rekening kunnen openen en een pilot voor arbeidsongeschiktheid kunnen starten. Helaas wilden de banken eerst zwart op wit hebben hoe we het geld op een legale manier gaan beheren. mei 2015

AFM en DNB benaderd

De applicatie begint concrete vormen aan te nemen en we willen graag een pilot beginnen voor een vangnet voor arbeidsongeschiktheid. Omdat dit over grote bedragen gaat, wordt het tijd om het beheren van geld te formaliseren. We hebben het bedrijfsplan naar de toezichthouders gestuurd. 3,5 maand later kregen we het antwoord dat we een bankvergunning nodig hebben. aug 2014

Naam CommonEasy

De naam CommonEasy is geboren. juni 2014

Start bouw webapplicatie

Na de gesprekken met investeerders werd duidelijk dat het concept nog te vaag en te ingewikkeld was. Bij gebrek aan middelen hebben we besloten om zelf de investering in tijd te maken om de webapplicatie te kunnen bouwen. april 2014

Investeerders benaderd, niet kunnen vinden

Het was duidelijk dat het model conceptueel werkte. Prewii begon een zoektocht naar investeerders. Het streven was om een investeerders te zoeken die net als ons de impact voorop willen zetten. feb 2014

Testen met excelkettingbrief

Na de introductie van het nieuwe model aan de feedbackgroepen zijn we meteen begonnen met testen. Onder de werknaam Prewii hebben we bij een gebrek aan webdevelopment skills een prototype gebouwd in Excel vba, deze stuurde we als een kettingbrief door naar alle deelnemers. Via Word mail merge kregen deelnemers een maandelijkse update van hun saldo en dekking. Via Qualtrics werden er in geval van schade stemmingen georganiseerd. dec 2013

Nieuw model door ontwikkeld

Uit ervaring met de feedbackgroepen zijn we er achter gekomen dat groepen niet snel kunnen groeien en daardoor voor grote schadegevallen te klein zijn. Er moet een eerlijke manier zijn om te steunen op elkaars netwerk... sep 2013

Florian werd mede-oprichter

Na zijn studie heeft Florian zich bij Jip aangesloten om het concept verder van de grond te krijgen. jul 2013

Oprichting eerste feebbackgroepen.

Op Florian’s verjaardag zijn de eerste twee feedbackgroepen ontstaan. Een bestaande uit Florian’s vrienden en eentje bestaande uit familieleden. Maandelijks werd er geld ingelegd om eventuele schade aan de mobiele telefoon te vergoeden. Het geld werd beheert op Jip’s spaarrekening. aug 2012
logo social enterprise nl