Cirkel van CommonEasy bouwers

  • Jip de Ridder

    Oprichter

  • Florian de Ridder

    Mede-Oprichter & developer

  • Willem Berings

    Adviseur Communicatie

  • Jeroen Doensen

    Community bouwer

  • Bas Poppe

    Adviseur organisatie

  • Eric Laugeman

    Creative

  • Lennert Floor

    Creative

Visie

Wij zien een toekomst voor ons waarin ieder vrij is om zijn leven zelf in te richten. Dit doe je door met elkaar samen te werken met de juiste tools. CommonEasy is een van die tools.

Missie

Wij willen dat niemand twijfelt over dat de beste backup jouw vrienden, familie of anderen uit je netwerk zijn. De mensen waar je leven en werk mee deelt, die je vertrouwen en dat je het beste uit jezelf haalt.

Common

“Common” staat voor het model dat CommonEasy gebruikt om zekerheid te organiseren. Het is niet toevallig dat het Engelse woord community daar op lijkt. De Nederlandse vertaling van common is “meent”. Het woord “common” staat ook voor gemeenschappelijke gronden van dorpen. Bijvoorbeeld bossen, visgebieden of de plek waar een dorpsfeest georganiseerd wordt.

Elinor Ostrom is de eerste vrouw in de geschiedenis die de Nobelprijs voor de Economie heeft ontvangen. In haar werk analyseert zij economisch bestuur, voornamelijk in het publieke veld voor gemeenschappelijke voorraden. Na tientallen jaren onderzoek ontwikkeld Ostrom een model. Als gemeenschappen zich aan de regels van dit model houden zijn zij efficiënter in het organiseren van zekerheid en waarborgen zij de kwaliteit van de commons. Elinor Ostrom laat met haar met Nobelprijs bekroonde onderzoek zien dat wij verder moeten denken dan oplossingen als marktwerking. En dat er betere alternatieven zijn die voor ons allemaal werken.

Easy

“Easy” staat voor hetgeen wat wij nastreven. Wij willen het makkelijk maken voor jou om de “common” te organiseren. Wij leveren de infrastructuur, helpen met het groeien van het netwerk en geven spelregels die het eerlijk maken voor iedereen. “Easy” staat ook voor een gemoedstoestand. Als we alles geregeld hebben hoeven we ons geen zorgen te maken. Dan gaat het ons makkelijk af: “Easy”.

Tijdlijn

Livegang CommonEasy

In september 2016 is CommonEasy officieel live gegaan. Deelnemers kunnen van inschrijving tot het indienen en oplossen van een situatie bediend worden. sep 2016

Samenwerking Mangopay

Na enkele mislukte pogingen met Nederlandse elektronische geld instellingen hebben we een Franse partner gevonden die namens CommonEasy het geld van de deelnemers beheert. Mangopay is een elektronische geld instelling met een Europees paspoort. Deze constructie zorgt ervoor dat bij faillissement van CommonEasy of Mangopay alle deelnemers nog steeds bij hun spaargeld kunnen. Bovendien mag er met het spaargeld niet belegd worden, het spaargeld is dus voor 100% gegarandeerd. sep 2015

Aansluiting Social Enterprise

Samen met andere social enterprise deelnemen aan het boost programma. jan 2015

Oprichting stichting CommonEasy

Naar het advies van de van Dintens hebben we de Stichting CommonEasy opgericht. Zodat we daarmee een zakelijke rekening kunnen openen en een pilot voor arbeidsongeschiktheid kunnen starten. Helaas wilden de banken eerst zwart op wit hebben hoe we het geld op een legale manier gaan beheren. mei 2015

AFM en DNB benaderd

De applicatie begint concrete vormen aan te nemen en we willen graag een pilot beginnen voor een backup voor arbeidsongeschiktheid. Omdat dit over grote bedragen gaat, wordt het tijd om het beheren van geld te formaliseren. We hebben het bedrijfsplan naar de toezichthouders gestuurd. 3,5 maand later kregen we het antwoord dat we een bankvergunning nodig hebben. aug 2014

Naam CommonEasy

De naam CommonEasy is geboren. juni 2014

Start bouw webapplicatie

Na de gesprekken met investeerders werd duidelijk dat het concept nog te vaag en te ingewikkeld was. Bij gebrek aan middelen hebben we besloten om zelf de investering in tijd te maken om de webapplicatie te kunnen bouwen. april 2014

Oprichting eerste feedbackgroepen.

Op Florian’s verjaardag zijn de eerste twee feedbackgroepen ontstaan. Een bestaande uit Florian’s vrienden en eentje bestaande uit familieleden. Maandelijks werd er geld ingelegd om eventuele schade aan de mobiele telefoon te vergoeden. Het geld werd beheert op Jip’s spaarrekening. aug 2012
De website van CommonEasy gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om de functionaliteiten van de website en de services van CommonEasy te verbeteren. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen de CommonEasy website volgen en deze data verzamelen voor analytische doeleinden. Door verder gebruik te maken van de website ga je hiermee akkoord.
logo social enterprise nl