Wat zijn Community calls?

Toen alle corona-ellende in maart een einde maakte aan alle evenementen en bijeenkomsten, zaten wij net als veel andere bedrijven met de handen in het haar. Onze maandelijkse Connect&Learn evenementen konden niet langer op een verantwoorde manier gehouden worden. En dat terwijl onze evenementen een belangrijk onderdeel zijn van ons merk en product!

Tijdens de Connect&Learn avonden vertelde we namelijk niet alleen over hoe CommonEasy voor jou kan werken maar het was ook een goede kans om andere ondernemers te ontmoeten en iets te leren van een ondernemer/spreker die iets kwam vertellen over zijn of haar ervaringen of geheimen binnen het vak.

Aan het einde van 2019 waren we erg op dreef met de Connect&Learn evenementen en het deed ons dan ook veel verdriet om die in de ijskast te moeten zetten voor de komende tijd. Maar we zouden niet onszelf zijn als we niet direct zouden kijken naar nieuwe manieren en alternatieven om toch elkaar te kunnen ontmoeten!

Groepsfoto tijdens de community-call met Shinta

Van Connect&Learn naar Community Call!

Zo ontstond in april een nieuw soort evenement met elementen van de Connect&Learn: Community call. Een wekelijkse call via Zoom waarbij we elke week een interessant thema hebben en waar ruimte is om elkaar te ontmoeten. Bovendien is het een moment waarop je kan sparren met andere ondernemers in het geval je eigen business niet meer/minder loopt als gevolg van de corona maatregelen.

Het idee van de call is simpel, een ondernemer uit het netwerk vertelt over zijn/haar expertise of geeft een cursus/workshop die je doorgaans in het echte leven zou doen. Zo vertelde Shinta Lempers over haar ervaring rondom het creëren van een merk in een markt waar een behoorlijk stigma op ligt (CBD & andere producten op basis van hennep).Janneke gaf haar cursus “money-mindset” en nam ons mee door middel van een lijst aan vragen waarna we de interactie aangingen. De cursus werkte stiekem heel goed via de webcam en was bijzonder waardevol voor ondernemers om ook in tijden van corona jezelf tot nazetten te denken over hoe je omgaat met geld en welke relatie je hebt met het verdienen van geld.

Een wel heel bijzondere call was die met CommonEasy-lid, ondernemer, changemaker en ex-game verslaafde; Nick van Breda! Tijdens zijn call ontmoette we elkaar online in een wereld waar alle deelnemers niet alleen te zien waren via een webcam maar ook door middel van een avatar in een droomwereld. Hier hadden we het over de mogelijkheden en levels binnen VR en hoe je het kan inzetten in je business!

Stuk voor stuk interessante calls die smaken naar meer! 

Voor en nadelen

Er zitten veel voordelen aan het bellen. Zo is het gemakkelijk in en uit stappen. Je kunt aansluiten bij de call wanneer het je uitkomt en weggaan wanneer je hebt gehoord waarvoor je kwam! Het is zelfs mogelijk om de evenementen helemaal in je eigen tijd te kijken doordat we de calls opnemen! Hierdoor kun je gemakkelijk de volledige inhoud checken zonder dat je er live bij hoeft zijn.

De nadelen zijn eigenlijk allemaal te overzien. Connecten met elkaar kost wat extra inspanning omdat je niet zoals in het echt op iemand af kan stappen. Er is wat afstand in die zin, maar ik denk dat dit echt een kwestie is van wennen. Andere nadelen zijn vooral praktische dingetjes, denk aan problemen rondom de techniek: audio te hard, te zacht of afwezig of slechte verbinding. 

Tot Slot

Voorlopig blijven we met elkaar bellen! Ook nu de wereld weer langzaam aan het opengaan is, zien we waarde in de online check-ins. Wij zien een toekomst waarin we beide gebruiken voor verschillende doeleinden.

Hoe denk jij over calls? Heeft het een toekomst ook na corona of ga je toch liever zo snel mogelijk naar een echte bijeenkomst? 

Lennert Floor

9 juli 2020

Reacties