Sparen: zo werkt het

Gegarandeerd een inkomen dankzij een betaalbaar vangnet

Hoe zorgen we daar voor?

Als er een ondernemer uit ons netwerk uitvalt, vangen we dat met de community op door een inkomen te schenken. Het inkomen dat de zieke ondernemer nodig heeft, wordt gedeeld door het netwerk, waardoor iedereen met een klein bedrag kan helpen.

Om er zeker van te zijn dat er op ieder moment genoeg geld beschikbaar is, leggen we elke maand een vast bedrag in. Dit is altijd 5% van wat jij als deelnemer zelf wilt opvangen, als jij zelf ziek zou worden. (wanneer je 1000 euro wilt opvangen, spaar je maandelijks 50 euro.)

De 5% (In het voorbeeld 50 euro) leg je dus elke maand in op je eigen wallet. Dit spaar je of is beschikbaar om ondernemers uit jouw netwerk te helpen.

Waarom leg je elke maand 5% in en hoe weten we dat je spaart?

Dat leggen we uit in deze blog.

Het liefst sparen we 100% van onze inleg. Helaas is dat niet realistisch. Mensen worden ziek, ook ondernemers hebben een keertje hulp nodig. Dat is helemaal oké, dat weten we en als het gebeurt zijn we er voor elkaar.

Uit eigen data, afkijken bij broodfondsen en onderzoeken van bijvoorbeeld TNO, blijkt ziekteverzuim van zelfstandigen tussen 2 á 3 % te zitten. Dat betekent dat elke maand van de 100 ondernemers, te verwachten is dat er 2 á 3 drie ziek zijn en steun nodig hebben. 

Veiligheidsmarge

CommonEasy gaat er vanuit dat er elke maand van de 100 ondernemers die meedoen, er niet twee of drie maar vijf ziek zijn. Er is dus een veiligheidsmarge van 2 á 3 ziektegevallen per maand. De veiligheidsmarge is er om te zorgen dat we genoeg hebben, ook als het verzuim een keer hoger is of de toekomst ons verrast. Wij willen zeker zijn dat er een inkomen is voor iedereen die meedoet en het nodig heeft.

Normaal spaar je de veiligheidsmarge op. De veiligheidsmarge is doorgaans 40 tot 60% van je inleg. Wanneer de veiligheidsmarge volledig gebruikt wordt, kunnen we nog steeds iedereen helpen. Maar het bedrag wat je spaart of overhoudt van je inleg, is dan lager of nul. 

Dit is ook niet erg. Het is natuurlijk fijn als je alles spaart. Maar zelfs als je spaarbedrag opgaat, zijn de kosten van CommonEasy laag. Vergeleken met andere initiatieven zoals broodfondsen, het UWV en verzekeraars, is CommonEasy nog steeds de voordeligste oplossing. Zelfs als je de hele inleg elke maand op zou maken om andere ondernemers in je netwerk te helpen, ben jij voordeliger uit.

Als de wereld niet in brand staat en er dus niet méér dan gemiddeld ziekteverzuim is, hebben we die veiligheidsmarge niet nodig. Dit is dan wat je spaart over een langere periode.

Je spaart dan naar verwachting 40 á 60% van van je inleg.

Terug naar het voorbeeld, de 5% die je maandelijks inlegt van 50 euro. Daarvan wordt waarschijnlijk tussen de 20 en 30 euro gebruikt om ondernemers uit je netwerk te helpen. Dat geld spaar je dus niet, geef je als een schenking weg.

Wat je gemiddeld per maand spaart staat altijd in je wallet. Hier zijn we altijd 100% transparant over. Kijk hier in je eigen wallet.

De huidige situatie

Nu is afgelopen jaar spannend geweest. Covid heeft veel gedaan met hoe we naar de wereld kijken, met elkaar omgaan en ons werk. Een onderste laag die continue onzekerheid brengt. Die spanning zien we ook terug in het ziekteverzuim binnen onze community. Die is afgelopen jaar verdubbeld.

Wij streven ernaar om een betaalbaar vangnet te blijven. Wij geloven dat het model van CommonEasy, namelijk een vangnet op basis van een netwerk, het meest efficiëntst is. Dus lager in kosten en tegelijkertijd betere support. We kennen elkaar, we zijn betrokken en nemen allemaal onze verantwoordelijkheid. Dat doen wij veel beter dan alle andere initiatieven die met andere modellen werken. 

Vóór Covid zagen we het ziekteverzuim van CommonEasy gemiddeld op 1,2%. Ontzettend laag. Geen wonder met ondernemers die hun (werk)geluk serieus nemen.

Voorkomen en verkorten van ziekteverzuim

Als community worden we natuurlijk blij van een laag ziekteverzuim. Iedereen is daarbij gebaat. Daarom blijft CommonEasy investeren in het voorkomen en verkorten van ziekteverzuim. Door maandelijks (online) calls te organiseren waarin we leden supporten die voor langere tijd uitgevallen zijn hopen we oprecht bij te kunnen dragen aan het herstel van onze leden.

Daarnaast maken we het met behulp van onze check-in makkelijker om de hulpvraag te stellen. Zo is de drempel lager om aan de bel te trekken en om hulp te vragen (wij weten hoe moeilijk dit is) nog vóór dat je uitvalt. Ook openen we het gesprek door verhalen te delen over moeilijke onderwerpen, onze kwetsbaarheid als mens, mentale uitdagingen en wat je daaraan kan doen. Voorbeeld daarvan is onze serie op instagram waar coaches hun lessen delen. En er komt nog veel meer aan!

vertrouwen loont blog, opbouw CommonEasy

Dat doen we samen

Wij werken hier elke dag aan en geloven dat het pas het begin is. Het kan alleen niet zonder een betrokken community. Jij dus! Daarom zijn we superblij dat je meedoet! 

Team CommonEasy

Jip

Femke Treep

30 september 2021

Reacties