Wordt jouw onderneming bedreigd door de volgende ontwikkeling binnen de platformeconomie?

Ik had een afspraak met CommonEasy lid Emile: muzikant, producent, labelhouder én trots Rotterdammer. Emile is één van de eerste leden die overgestapt is van het Broodfonds naar CommonEasy. Waarom?

“Het is transparanter, flexibeler en geeft meer mogelijkheden om het naar eigen voorkeuren te gebruiken”.

Ik fietste een buurtje binnen, op een eiland met een dorpse sfeer. Emile was druk bezig met het naar binnen slepen van een aantal geluidsboxen. Ik liep achter hem aan zijn kantoor in, een ruimte met interessant decor: een Boeddhabeeld, hertengeweien aan de muur en een beeld van Jezus en Maria in de hoek. Maar wat nog het meest opviel waren de posters en platen van artiesten. Emile vertelt waar hij die artiesten mee helpt, waar hij tegenaan loopt en hoe de geldstromen werken in de muziekindustrie.

“Er zijn maar weinig artiesten die weten hoe het werkt”

Hij vertelt bijvoorbeeld dat een play op Spotify 0,1 cent oplevert voor een artiest en dat je via Facebook zes miljoen views kunt hebben (zoals het BBQ lied), maar niks daarvan krijgt als maker. Door Internet veranderden de verdienmodellen van elke industrie, zo ook van de muziek. Waar je als artiest voorheen concerten gaf om je CD’s te promoten, werkt gratis online content nu als promotie voor je concert. Emile vertelt ook over zijn trip naar Japan om daar muzikale relaties te ontwikkelen. Daar doen ze alles heel anders. In Japan zijn vrouwen bijvoorbeeld massaal fan van mannelijke bandjes. Ze kopen nog steeds zoveel mogelijk CD’s, want in het hoesje zit een lot die kans geeft op een persoonlijke meet&greet. 

Verdien mogelijkheden disrupten

Ik vertel hoe ik de rol van CommonEasy in deze context zie. Als het Internet onze verdienmogelijkheden als makers disrupt, kunnen we op dezelfde manier onze kosten disrupten. Denk aan verzekeringen, pensioenen, hypotheek en huurkosten. Het is wat moeilijker en meer beschermd, maar ik heb het eerder verteld aan de journalisten bij de Coöperatie; wat social media met kranten en bladen heeft gedaan, kunnen we ook met verzekeraars en andere financiële diensten doen. In de kern gaat het erom mensen, vertrouwen en ook geld bij elkaar te brengen. Dat kunnen we zelf als community veel beter en in het bijzonder als ondernemers in een netwerk.

Blockchain voor de makers

Ik tipte Emile verder over Resonate en Brave. Die gebruiken blockchain technologie om andere verdienmodellen te realiseren die de makers dienen. Bij Resonate betaal je bijvoorbeeld per stream van een nummer, en na 9 keer is het nummer van jou. Dit noemen ze Stream to own. Bij Brave heb je tegoed in je wallet, dat gekoppeld is aan je browser. Die houdt vervolgens bij welke sites en bronnen jouw favorieten zijn en beloont ze in die verhouding. Dus als je 95% van je surftijd op CommonEasy (heey is ook fokking cool toch?) zit, krijgt CommonEasy via Brave een vergoeding voor de tijd die je op onze site doorbrengt. Wat dan weer zou kunnen motiveren om relevante content te blijven maken. 

You are not a product

Door puzzelen voor de community

Emile en ik praten door over de macht van platforms, de infiltratie in ons dagelijks leven en de onvrede die erover is. Toch lijkt er nog steeds niet genoeg draagvlak te zijn om het echt te veranderen: wie is er zo gek om die partijen uit te dagen en mensen naar dat andere platform te krijgen? Aan de andere kant is er wel een kans; Facebook sterft langzaam verder (of toch niet?), voorlopers zijn ook al moe van Instagram en we zijn eigenlijk ook al jaren moe van Microsoft die achter Linkedin zit. De kern van het probleem is dat al die platforms waarde onttrekken en niet community-driven zijn. Dat maakt de mogelijkheden om het naar je eigen voorkeuren te gebruiken, beperkt. En dat is voor makers een probleem. Want als het platform jouw doelgroep niet meer aanspreekt, ben je machteloos als ze besluiten het niet meer te gebruiken. Bij CommonEasy hebben we er daarom voor gekozen om een aantal jaar in de modder te blijven en te puzzelen hoe dat anders kan. Niet alleen aan de voorkant community power, maar tot de kern!

Ik vertelde Emil hoe wij daar de blockchain van the Share Council voor gaan gebruiken. Feit is dat we het zelfs al een jaar gebruiken met de mensen die meebouwen aan ons platform! Na de zomer is het plan om onze leden de kans te geven mede-eigenaar te worden van CommonEasy. Een soort crowdfunding onder eigen leden, maar dan net iets meer CommonEasy 😉 Emile werd enthousiast over dat hij kon meedelen in de winst als CommonEasy groeit als community.

Ik noem het een win-win-win

Ik noem het een win-win-win: CommonEasy werkt voor de community en blijft dat gegarandeerd doen, haar leden zijn ook haar investeerders en nog betere ambassadeurs die meedelen in de groei. Kortom: iedereen die betrokken is heeft een gedeeld belang. Dat is wat we als community willen toch?

Meer leren? Ontmoet de CommonEasy community!

CommonEasy is een on- en offline netwerk van bewuste ondernemers. Om elkaar op te vangen bij ziekte hebben we het CommonEasy platform en om elkaar te versterken komen we elke maand samen tijdens Connect and Learn! Meld je hier aan voor donderdag 19 september! Een speciale editie hoe je met een eigen blockchain en tokens je community en bedrijf kan versterken!

Jip de Ridder

10 september 2019

Reacties

Laat een bericht achter