Ben ik de eigenaar van mijn spaargelden?

Ja. Het bedrag dat jij elke maand spaart in je Wallet is van jou, jij bent de eigenaar van dat bedrag. Het staat op jouw naam op een rekening die wordt beheerd door onze partner MangoPay.

Omdat jij de eigenaar bent van het spaargeld in je Wallet moet je dit bedrag ook opgegeven bij de Belastingdienst. Dit doe je onder box drie als spaargelden.

Was dit nuttig?

Wat is schenkbelasting?

Schenkbelasting betaalt iedereen over gelden die hij of zij geeft als gift aan iemand anders. Tot € 2.147 per jaar per persoon (2018) is belastingvrij en hoef je niet te melden aan de belastingdienst.

CommonEasy zorgt ervoor dat je niet meer bijdraagt (schenkt) dan de schenkbelastingvrijstelling. Bij je backup instellingen kan je dan ook niet meer dan € 177 per maand kan toezeggen. Hiervoor hoef je zelf niks te doen.

Lees hier meer over schenkbelasting op de site van de Belastingdienst.

 

Was dit nuttig?

Betaal ik geen schenkbelasting?

De vrijstelling van schenkbelasting is € 2.147 (2018). Aangezien je bij ziekte van een groep mensen een beetje geld krijgt zul je deze grens niet overschrijden. CommonEasy zorgt ervoor dat je niet meer ontvangt of geeft dan € 177 per maand of € 2.129 per jaar per persoon. Dan val je binnen de vrijstelling en betaal je geen schenkbelasting.

 

Was dit nuttig?

Hoe zit het met de belasting en boekhouding?

Het geld dat wordt geïncasseerd door CommonEasy bestaat uit twee delen: je spaarbedrag en je abonnementskosten.

  • Je maandelijkse spaarbedrag komt op jouw rekening bij Mangopay terecht en blijft van jou. Dat zijn dus geen kosten, maar is een reservering. Wanneer iemand in jouw netwerk geld ontvangt bij ziekte gaat dat van je spaarbedrag af. Dit zijn dus geen kosten. Als dit wel kosten zouden zijn, zou je ook belasting moeten betalen als je iets ontvangt als je ziek bent.
  • De kosten voor het abonnement is jouw bijdrage voor het laten draaien van het platform. Dit zijn privékosten en kun je niet zakelijk invoeren.

In januari sturen we je een overzicht van de omvang van je spaarbedrag aan het begin en eind van het jaar. Dit kun je voor je boekhouding gebruiken. Het spaarbedrag telt namelijk wel mee als vermogen en moet je opgeven als bezittingen in Box 3.

Was dit nuttig?

Wat gebeurt er met mijn geld als CommonEasy of MangoPay failliet gaat?

Als CommonEasy of MangoPay failliet gaat dan krijgt iedere gebruiker zijn/haar geld terug. MangoPay heeft het geld slechts in beheer, maar is niet eigenaar. De enige eigenaar van het geld ben jij als deelnemer. De Europese toezichthouder; Europese Centrale Bank houdt hier toezicht op.

Was dit nuttig?

Krijg ik rente over mijn spaargeld?

Je krijgt geen rente over je spaargeld.

Indien rente ontstaat over het spaargeld dan is het ergens anders een risico dragende rol aan het vervullen. De vergunningen die CommonEasy gebruikt geven geen ruimte om andere dingen met het geld te doen. Daarom ontvangt CommonEasy zelf ook geen rente. 

Toekomst
In de toekomst wil CommonEasy de mogelijkheid bieden om je overschot te investeren in een duurzaam fonds of een goed doel. Hier kan dan eventueel rente over ontvangen worden. Maar voorlopig is het belangrijkste dat jij baas over eigen geld blijft en dat deelnemers kunnen rekenen op elkaars hulp.

Was dit nuttig?

Hoe en wanneer vindt de maandelijkse betaling plaats?

Je geeft bij het instellen van het backup toestemming aan CommonEasy om middels een automatisch incasso te betalen. De abonnementskosten en maandelijkse inleg worden tegelijk geïncasseerd. De grootte van de inleg zal bepaald worden op basis van je wenselijke dekking.

Moment van incasso
De incasso-opdracht zal op dag 20 van de maand gestuurd worden naar Mangopay. De opdracht zal binnen 5 tot 8 dagen uitgevoerd worden. Je ontvangt hiervoor een vooraankondiging per mail.

Eerste incasso
Indien de backupinstellingen voor het eerst voor dag 6 van de maand gemaakt zijn zal het incasso nog in dezelfde maand plaatsvinden. Worden de backupinstellingen op of na dag 6 van de maand gemaakt dan vindt de eerste betaling pas de volgende maand plaats.

Mislukte incasso
Indien een automatisch incasso mislukt dan zal een week later een nieuwe poging plaats vinden. Indien het incasso wederom mislukt dan kan CommonEasy je backup resetten. Je kunt hierdoor connecties niet meer helpen, maar jij kan zelf ook niet meer geholpen worden.

Was dit nuttig?

Wat is Mangopay?

Je ingelegde geld blijft altijd van jou. Om het veilig te stallen hebben we het ondergebracht bij MangoPay, een Franse Elektronische Geldinstelling die onder toezicht staat van de Europese en Franse centrale bank. Mangopay helpt met hun service al meer dan 400 crowdfundplatformen in Europa, een ervaren partij waar wij vertrouwen in kunnen hebben. Dit betekent zelfs wanneer CommonEasy of MangoPay failliet gaat, wij of onze schuldeisers niet bij jouw geld kunnen. Elke gebruiker krijgt dan zijn spaargeld terug.

Was dit nuttig?

Waarom kan ik mijn geld houden?

Omdat CommonEasy geen verzekeraar is. CommonEasy koopt jouw risico niet af met een vaste premie per maand. In plaats daarvan helpt CommonEasy jou om zelf een backup op te bouwen. En levert jou de infrastructuur om dit mogelijk te maken. 

CommonEasy gelooft dat jij de baas moet blijven over jouw geld. Daarom betaal je alleen voor het gebruik van het platform in de vorm van abonnementskosten.

Was dit nuttig?

Kan ik op elk moment stoppen? En krijg ik dan mijn geld terug?

Ja, je kunt op elk moment stoppen. Wil je stoppen? Ga dan naar de backuppagina.

Om de solidariteit te bewaken moet je per vergoeding die je indient een jaar lid blijven. Bij CommonEasy is het samen geven en samen nemen. 

CommonEasy vindt het belangrijk dat je baas over eigen geld bent, maar andersom moet jij jouw netwerk wel zekerheid kunnen bieden. Daarom hebben we hier een eerlijke balans tussen gevonden. Als je stopt met CommonEasy en er heeft niemand in je netwerk een openstaande situatie dan krijg je het saldo op je persoonlijke wallet meteen weer terug.

Het overschot op je Wallet kun je altijd opnemen. 

 

Autonomie en zekerheid

 

Was dit nuttig?

Hoe berekenen wij de maandelijkse inleg en het wenselijk saldo?

CommonEasy berekent de maandelijkse inleg op basis van het risico dat je voor een bepaald backup loopt. Bij arbeidsongeschiktheid kijken we voornamelijk naar ziekteverzuimcijfers van zelfstandigen en bij Gadgets kijken we naar de frequentie van schade.

Dit onderzoeken we continu vanuit verschillende bronnen: data van TNO en CBS 2, data van schadeherstellers, data van het Broodfonds, huidige verzekeringspremies en uit eigen data. Om elkaar effectief te kunnen helpen berekenen we een ruime inleg voor jouw reserve. 

Was dit nuttig?

Wat gebeurt er met mijn geld?

CommonEasy gebruikt jouw spaargeld waar het voor bedoelt is. Om elkaar op te vangen bij pech en ziekte. Wordt het geld niet gebruikt om anderen te helpen? Dan blijft het van jou. In jouw Wallet bij Facturen kun je precies zien waar we jouw geld voor gebruiken. 

Om jouw geld veilig te stallen hebben we het ondergebracht bij MangoPay, een Franse Elektronische Geldinstelling die onder toezicht staat van de Europese en Franse Centrale Bank. MangoPay helpt met hun service al meer dan 400 crowdfundplatformen in Europa. 

 

Was dit nuttig?

Waarom blijft het geld van mij als er geen schade is?

CommonEasy wil mensen meer zeggenschap geven over hoe financiële diensten hun leven vormen. Dit realiseert CommonEasy door gemeenschappen te faciliteren in het organiseren van hun zekerheid. Daarbij hoort een maandelijkse inleg zodat er altijd financiële middelen zijn om iemand te helpen. Omdat CommonEasy slechts een faciliterende rol speelt in dit verhaal vindt de organisatie dat deelnemers de baas moeten zijn over hun eigen geld.

Was dit nuttig?

Is mijn saldo altijd voldoende hoog om andere mensen te helpen?

Voor het berekenen van de maandelijkse inleg nemen we een ruime veiligheidsmarge. Toch is er in de eerste paar maanden van deelname een kleine kans dat jij te weinig saldo hebt om connecties te helpen. In dit geval zal jij niet kunnen bijdragen aan de hulp van je connectie, want een negatief saldo opbouwen is niet mogelijk.

Was dit nuttig?