Loading...

Algemeen


Q Ben ik de eigenaar van mijn spaargelden?

Ja. Het bedrag dat jij elke maand spaart in je Wallet is van jou, jij bent de eigenaar van dat bedrag. Het staat op jouw naam op een rekening die wordt beheerd door onze partner MangoPay.

Omdat jij de eigenaar bent van het spaargeld in je Wallet moet je dit bedrag ook opgegeven bij de Belastingdienst. Dit doe je onder box drie als spaargelden.

Q Wat is schenkbelasting?

Schenkbelasting betaalt iedereen over gelden die hij of zij geeft als gift aan iemand anders. Tot € 2.129 per jaar per persoon (2017) is belastingvrij en hoef je niet te melden aan de belastingdienst.

CommonEasy zorgt ervoor dat je niet meer bijdraagt (schenkt) dan de schenkbelastingvrijstelling. Bij je vangnet instellingen kan je dan ook niet meer dan € 177 per maand kan toezeggen. Hiervoor hoef je zelf niks te doen.

Lees hier meer over schenkbelasting op de site van de Belastingdienst.

 

Q Betaal ik geen schenkbelasting?

De vrijstelling van schenkbelasting is € 2.129 (2017). Aangezien je bij ziekte van een groep mensen een beetje geld krijgt zul je deze grens niet overschrijden. CommonEasy zorgt ervoor dat je niet meer ontvangt of geeft dan € 177 per maand of € 2.129 per jaar per persoon. Dan val je binnen de vrijstelling en betaal je geen schenkbelasting.

 

Q Hoe zit het met de belasting en boekhouding?

Het geld dat wordt geïncasseerd door CommonEasy bestaat uit twee delen: je spaarbedrag en je abonnementskosten.

  • Je maandelijkse spaarbedrag komt op jouw rekening bij Mangopay terecht en blijft van jou. Dat zijn dus geen kosten, maar is een reservering. Wanneer iemand in jouw netwerk geld ontvangt bij ziekte gaat dat van je spaarbedrag af. Dit zijn dus geen kosten. Als dit wel kosten zouden zijn, zou je ook belasting moeten betalen als je iets ontvangt als je ziek bent.
  • De kosten voor het abonnement is jouw bijdrage voor het laten draaien van het platform. Dit zijn privékosten en kun je niet zakelijk invoeren.

In januari sturen we je een overzicht van de omvang van je spaarbedrag aan het begin en eind van het jaar. Dit kun je voor je boekhouding gebruiken. Het spaarbedrag telt namelijk wel mee als vermogen en moet je opgeven als bezittingen in Box 3.

Q Wat gebeurt er met mijn geld als CommonEasy of MangoPay failliet gaat?

Als CommonEasy of MangoPay failliet gaat dan krijgt iedere gebruiker zijn/haar geld terug. MangoPay heeft het geld slechts in beheer, maar is niet eigenaar. De enige eigenaar van het geld ben jij als deelnemer. De Europese toezichthouder; Europese Centrale Bank houdt hier toezicht op.

Q Wat is het verschil tussen CommonEasy, Broodfonds en een verzekeraar?

Q Waar vind ik de Algemene Voorwaarden?

Je vindt de algemene voorwaarden van CommonEasy hier en de voorwaarden voor het gebruik van elektronisch geld hier.

Q Wat is een Social Enterprise?

Een Social Enterprise lijkt op een ‘gewone’ onderneming: het bedrijf levert een product of dienst en heeft een verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het doel, maar een middel om de werkelijke missie te bereiken, namelijk het creëren van maatschappelijke impact. CommonEasy BV is een Social Enterprise. De huidige maatschappelijke uitdagingen vragen om een andere economische benadering. Een economie die werkt voor mensen: circulair, armoede vrij en inclusief. Dat vraagt om innovatieve oplossingen. Hiervoor zijn een bepaald type ondernemers en bedrijven voor nodig: “Social Enterprises”.

Q Wat is CommonEasy?

CommonEasy is een platform waarmee deelnemers zichzelf met behulp van hun sociale netwerk in hun eigen zekerheid kunnen voorzien. De schade wordt teniet gedaan op basis van een schenking, aangedragen adhoc oplossingen en wederkerigheid van de deelnemers onderling.

CommonEasy werkt op basis van sociale controle en vertrouwen in plaats van wantrouwen en bureaucratie. Er is dus in geen geval sprake van een verzekeringsovereenkomst die tot stand komt door een polis. Er is bij schade in deze zin dus ook geen sprake van een claim, maar van een situatie die opgelost kan worden.

Q Kan ik op elk moment stoppen? En krijg ik dan mijn geld terug?

Ja, je kunt op elk moment stoppen. Om de solidariteit te bewaken moet je per vergoeding die je indient een jaar lid blijven. Bij CommonEasy is het samen geven en samen nemen. 

CommonEasy vindt het belangrijk dat je baas over eigen geld bent, maar andersom moet jij jouw netwerk wel zekerheid kunnen bieden. Daarom hebben we hier een eerlijke balans tussen gevonden. Als je stopt met CommonEasy en er heeft niemand in je netwerk een openstaande situatie dan krijg je het saldo op je persoonlijke wallet meteen weer terug.

Het overschot op je Wallet kun je altijd opnemen.

 

Autonomie en zekerheid

 

Q Hoe zit het met mijn privacy als ik een situatie indien?

Als jij een situatie indient dan wordt de informatie die in je situatie staat gedeeld met je netwerk.

CommonEasy probeert een perfecte balans te vinden tussen privacy en sociale controle. Jij bepaalt welke informatie je over je situatie wilt delen. Het kan zijn dat de situatie onvolledig is, dan helpen wij je om de situatie compleet te maken.

Alle data en gedeelde informatie blijft binnen CommonEasy en wordt niet verkocht aan derden. Dat hoeft ook niet, want we zijn onafhankelijk. En worden voor onze diensten vergoed door jouw abonnementskosten.

Q Wat verdient CommonEasy hier aan?

CommonEasy wordt betaalt uit de abonnementskosten. Hiervan wordt een deel gebruikt om het platform verder mee te ontwikkelen en een ander deel om de lonen mee te bekostigen.

Jij kunt gratis een account aanmaken en beginnen met het opbouwen van je netwerk. Op het moment dat je netwerk toereikend is kun je een vangnet instellen en je betaalgegevens invoeren. Deelnemers met een vangnet betalen een maandelijkse inleg en abonnementskosten aan CommonEasy.

commoneasy_model  

Netwerk


Q Wie moet ik in mijn eerste cirkel toevoegen?

Je bent vrij om zelf te bepalen wie er in jouw eerste cirkel komt en hoeveel mensen dat zijn.

Voeg alleen mensen toe aan je eerste cirkel die je vertrouwt.Vaak zijn dat de mensen die je al langere tijd kent en waar je iets gemeenschappelijks (of in “common”) mee hebt zoals een vriendschap, sport of werk. Het accepteren van een vriendschapsverzoek komt met een bepaalde verantwoordelijkheid. Je staat namelijk voor elkaar klaar bij ziekte.

Concreet betekent dit dat als iemand uit jouw eerste cirkel tijdelijk niet meer kunt werken, jij wordt gevraagd om bij te dragen. Sta je dan voor diegene klaar? Zo ja, dan is er geen reden om te twijfelen en kun je je netwerk uitbreiden.

Q Wat zijn de drie cirkels?

De drie cirkels bestaan uit andere gebruikers die samen jouw vangnet vormen. 

Bij CommonEasy ga je directe connecties uit je eerste cirkel aan omdat jullie elkaar vertrouwen.

  1. Jouw directe connecties vormen je eerste cirkel.
  2. Tot je netwerk behoren ook de connecties van je eerstegraads connecties, deze connecties behoren tot de tweede cirkel.
  3. De connecties van je tweedegraads connecties vormen de derde cirkel.

Je kunt geen directe invloed uitoefenen op je tweede en derde cirkel, alleen door het kiezen van je eerste cirkel. De indirecte connecties zijn bedoelt om sneller aan een groot en betrouwbaar netwerk te komen. Iedereen zit in een eerste cirkel en wordt daardoor gekend en vertrouwt door een directe connectie. Dit is belangrijk omdat al deze directe connecties indirect door tweede en derde cirkels onderdeel vormen van een groter netwerk.

Vangnet


Q Waar vind ik de Algemene Voorwaarden?

Je vindt de algemene voorwaarden van CommonEasy hier en de voorwaarden voor het gebruik van elektronisch geld hier.

Q Wat als ik langer dan 2 jaar ziek word?

CommonEasy maakt het makkelijk om met je netwerk arbeidsongeschiktheid op te vangen. Nu kan dat alleen voor een periode van maximaal 2 jaar. Het doel is om op termijn ook langdurige arbeidsongeschiktheid op te vangen. Dit is naar schatting haalbaar bij meer dan 3.000 leden. 

Een oplossing
Als je nu gedekt wilt worden voor een periode langer dan 2 jaar dan is een combinatie met een normale verzekering de beste oplossing. Kortdurende arbeidsongeschiktheid vang je op met CommonEasy en langdurige arbeidsongeschiktheid met een verzekering.

langdurig_aov

Voor de verzekering neem je een wachttijd van 2 jaar in de polis op. Je krijgt van de verzekering een korting op de premie doordat je zelf een groter deel van het risico draagt. Dit is te vergelijken met wat je al kent van een hoger eigen risico nemen op de zorgverzekering.

De verzekeraar kan je een korting geven omdat een burn-out of psychische klachten vaak de oorzaak zijn van kortdurende arbeidsongeschiktheid. Deze oorzaken zijn voor een verzekeraar moeilijker te controleren. Daarnaast komt kortdurende arbeidsongeschiktheid veel vaker voor dan langdurige arbeidsongeschiktheid.

Toekomst
Met het model van CommonEasy kun je ook langdurige arbeidsongeschiktheid opvangen. CommonEasy is socialer en betaalbaarder dan de huidige manier van verzekeren, juist op grotere schaal. Voor de mensen die behoefte hebben aan een vangnet voor langdurige arbeidsongeschiktheid zijn we bezig met een structurele oplossing. Om grote risico’s te dragen zijn in eerste instantie meer gebruikers nodig in het CommonEasy-netwerk. Om onderlinge bijdragen over een periode van tientallen jaren te garanderen moeten we daarnaast een aantal juridische stappen maken.

Alternatief
Een aantal gebruikers hebben ons gevraagd om advies te geven voor een verzekering. Het voelt voor ons niet goed om hier advies over te geven omdat we onafhankelijk willen blijven van verzekeraars. We willen dus niet de indruk wekken, door 1 verzekeraar specifiek te noemen, dat we partijdig zijn. We hopen dat je deze beslissing begrijpt en respecteert.

Q Kan ik mijn dekking wijzigen terwijl iemand ziek is?

Deelnemers kunnen op elk moment hun vangnetinstellingen wijzigen. Nieuwe instellingen of wijzigingen van het vangnet gaan binnen 1 week in. Dat wil zeggen dat bij het berekenen van een schadevergoeding de laatste instellingen van minstens 1 week oud gebruikt worden. Uit deze instellingen volgt een bijdrage aan de vergoeding. Deze bijdrage blijft gedurende de periode dat iemand ziek is ongewijzigd. Zo weten we dat we op elkaar kunnen rekenen als iemand hulp nodig heeft.Ingang van vangnet instellingen

Q Wat zijn de inleg, abonnementskosten, wenselijk saldo en overschot?

Inleg
Als je een vangnet instelt dan moet je maandelijks een spaarbedrag inleggen in je Wallet. De grootte van de inleg is altijd een bepaald percentage van de wenselijke dekking. De inleg dient uitsluitend als borg zodat jij kan bijdragen aan vergoedingen voor je connecties. Deze inleg bouwt zich op als een persoonlijk saldo welke je terug kan krijgen bij opzegging van de deelname aan CommonEasy.

Abonnementskosten
Naast de inleg betaal je een vergoeding aan CommonEasy voor het gebruik van het platform. Van deze kosten worden de ontwikkelingskosten van het platform, de administratie en de bankkosten gedekt. Deze kosten betaal je dus alleen als je ook een vangnet hebt ingesteld. De abonnementskosten variëren per vangnet.

De hoogte van de inleg en de abonnementskosten worden altijd voor het bevestigen van een vangnet gecommuniceerd.

Wenselijk saldo en overschot
Voor elk vangnet is een bepaald wenselijk saldo nodig. De hoogte hiervan is afhankelijk van je wenselijke dekking. Als elke deelnemer op CommonEasy het wenselijk saldo bereikt heeft dan weten we dat er genoeg spaargeld aanwezig is om een mini apocalyps op te vangen. Een groter saldo opbouwen mag, maar is niet noodzakelijk. Het overschot op je wenselijk saldo kan je op elk moment terug laten storten. CommonEasy stort het overschot terug op hetzelfde bankrekeningnummer dat gebruikt wordt om de maandelijkse betalingen mee te verrichten. Wij vragen de Deelnemer per e-mail om de uitbetaling te autoriseren.

Q Hoe kan ik een vangnet instellen en wijzigen?

Bij Vangnet kan je een vangnet instellen. Je vangnetinstellingen bestaan altijd uit je wenselijke dekking en de maximale bijdrage per cirkel. Je wenselijke dekking bepaalt het bedrag dat jij maandelijks moet inleggen in je wallet. De maximale bijdrage bepaalt hoeveel jij maximaal wilt bijdragen aan één schadegeval van een andere deelnemer in die cirkel. De maximale bijdragen per cirkel wordt automatisch uitgerekend indien een deelnemer een
vooraf samengesteld pakket kiest. Door het flexibele pakket te kiezen kan een deelnemer zelf de maximale bijdragen instellen.

De maximale bijdrage is wederkerig. Dat betekent dat het laagste bedrag tussen jou en je connectie bepaald voor welk bedrag jullie elkaar kunnen helpen. De dekking komt tot stand door al deze wederkerige bijdragen bij elkaar op te tellen.

Deelnemers kunnen op elk moment hun vangnetinstellingen wijzigen. Nieuwe instellingen of wijzigingen van het vangnet gaan binnen 1 week in. Dat wil zeggen dat bij het berekenen
van een schadevergoeding de laatste instellingen van minstens 1 week oud gebruikt worden.

Q Kan iemand misbruik van CommonEasy maken?

Die kans bestaat helaas altijd, maar CommonEasy minimaliseert de kans hierop met een aantal factoren:

  • Sociale controle: iedereen in het netwerk wordt door iemand gekend en vertrouwt. Dit is je vertrouwde eerste cirkel. Ga alleen een connectie met mensen aan als je diegene kent en vertrouwt.
  • De kracht van het netwerk: Jij verzekert jezelf met je netwerk, en niet met een traditionele verzekeraar. Dit zorgt voor meer betrokkenheid!
  • Bezwaar indienen op een situatie: Wordt er een situatie ingediend en vertrouw je de zaak niet? Dan kun je bezwaar indienen en gaat CommonEasy opvolgen. Meer informatie daarover vind je hier.
  • Bezwaar op jouw situatie: CommonEasy onderzoekt beide kanten van het verhaal en betrekt indien nodig een onafhankelijk expert bij de situatie om deze goed op te lossen. Meer informatie vind je hier.

 

 

Q Moet ik mijn instellingen aanpassen als mijn netwerk groeit?

Als je netwerk groeit stellen wij automatisch je maximale bijdrage naar beneden bij. Zo weet je zeker dat je nooit teveel betaalt.

Q Hoe kan ik mijn dekking verhogen?

De beste manier om je dekking te verhogen is door meer mensen toe te voegen aan je eerste cirkel. Want met meer mensen in je netwerk kan je grotere pech situaties opvangen.

Ook als je dekking al hoog genoeg is heeft het zin om je netwerk te vergroten. Per pech situatie ben je dan namelijk minder geld kwijt aan je bijdrage. Bij het groeien van je netwerk stellen wij automatisch je maximale bijdragen naar beneden aan.

Q Hoe berekenen wij de maandelijkse inleg en het wenselijk saldo?

CommonEasy berekent de maandelijkse inleg op basis van het risico dat je voor een bepaald vangnet loopt. Bij arbeidsongeschiktheid kijken we voornamelijk naar ziekteverzuimcijfers van zelfstandigen en bij Gadgets kijken we naar de frequentie van schade.

Dit onderzoeken we continu vanuit verschillende bronnen: data van TNO en CBS 2, data van schadeherstellers, data van het Broodfonds, huidige verzekeringspremies en uit eigen data. Om elkaar effectief te kunnen helpen berekenen we een ruime inleg voor jouw reserve. 

Q Is mijn dekking altijd hoog genoeg?

Nee, jouw dekking is niet altijd hoog genoeg. Als je begint met CommonEasy heb je niet automatisch genoeg dekking. Om ervoor te zorgen dat je dat wel hebt voeg je meer mensen toe aan je netwerk. Als je netwerk groeit kun je grotere risico’s dragen. Ook kun je de maximale bijdragen aan je cirkels verhogen. 

Wallet


Q Ben ik de eigenaar van mijn spaargelden?

Ja. Het bedrag dat jij elke maand spaart in je Wallet is van jou, jij bent de eigenaar van dat bedrag. Het staat op jouw naam op een rekening die wordt beheerd door onze partner MangoPay.

Omdat jij de eigenaar bent van het spaargeld in je Wallet moet je dit bedrag ook opgegeven bij de Belastingdienst. Dit doe je onder box drie als spaargelden.

Q Wat is schenkbelasting?

Schenkbelasting betaalt iedereen over gelden die hij of zij geeft als gift aan iemand anders. Tot € 2.129 per jaar per persoon (2017) is belastingvrij en hoef je niet te melden aan de belastingdienst.

CommonEasy zorgt ervoor dat je niet meer bijdraagt (schenkt) dan de schenkbelastingvrijstelling. Bij je vangnet instellingen kan je dan ook niet meer dan € 177 per maand kan toezeggen. Hiervoor hoef je zelf niks te doen.

Lees hier meer over schenkbelasting op de site van de Belastingdienst.

 

Q Betaal ik geen schenkbelasting?

De vrijstelling van schenkbelasting is € 2.129 (2017). Aangezien je bij ziekte van een groep mensen een beetje geld krijgt zul je deze grens niet overschrijden. CommonEasy zorgt ervoor dat je niet meer ontvangt of geeft dan € 177 per maand of € 2.129 per jaar per persoon. Dan val je binnen de vrijstelling en betaal je geen schenkbelasting.

 

Q Zijn de bedragen die ik inleg zakelijke kosten?

Zowel je maandelijkse spaarbedrag als de abonnementskosten zijn privé uitgaven en kun je niet ten laste van je onderneming opvoeren.

Q Hoe zit het met de belasting en boekhouding?

Het geld dat wordt geïncasseerd door CommonEasy bestaat uit twee delen: je spaarbedrag en je abonnementskosten.

  • Je maandelijkse spaarbedrag komt op jouw rekening bij Mangopay terecht en blijft van jou. Dat zijn dus geen kosten, maar is een reservering. Wanneer iemand in jouw netwerk geld ontvangt bij ziekte gaat dat van je spaarbedrag af. Dit zijn dus geen kosten. Als dit wel kosten zouden zijn, zou je ook belasting moeten betalen als je iets ontvangt als je ziek bent.
  • De kosten voor het abonnement is jouw bijdrage voor het laten draaien van het platform. Dit zijn privékosten en kun je niet zakelijk invoeren.

In januari sturen we je een overzicht van de omvang van je spaarbedrag aan het begin en eind van het jaar. Dit kun je voor je boekhouding gebruiken. Het spaarbedrag telt namelijk wel mee als vermogen en moet je opgeven als bezittingen in Box 3.

Q Wat gebeurt er met mijn geld als CommonEasy of MangoPay failliet gaat?

Als CommonEasy of MangoPay failliet gaat dan krijgt iedere gebruiker zijn/haar geld terug. MangoPay heeft het geld slechts in beheer, maar is niet eigenaar. De enige eigenaar van het geld ben jij als deelnemer. De Europese toezichthouder; Europese Centrale Bank houdt hier toezicht op.

Q Krijg ik rente over mijn spaargeld?

Je krijgt geen rente over je spaargeld.

Indien rente ontstaat over het spaargeld dan is het ergens anders een risico dragende rol aan het vervullen. De vergunningen die CommonEasy gebruikt geven geen ruimte om andere dingen met het geld te doen. Daarom ontvangt CommonEasy zelf ook geen rente. 

Toekomst
In de toekomst wil CommonEasy de mogelijkheid bieden om je overschot te investeren in een duurzaam fonds of een goed doel. Hier kan dan eventueel rente over ontvangen worden. Maar voorlopig is het belangrijkste dat jij baas over eigen geld blijft en dat deelnemers kunnen rekenen op elkaars hulp.

Q Hoe en wanneer vindt de maandelijkse betaling plaats?

Je geeft bij het instellen van het vangnet toestemming aan CommonEasy om middels een automatisch incasso te betalen. De abonnementskosten en maandelijkse inleg worden tegelijk geïncasseerd. De grootte van de inleg zal bepaald worden op basis van je wenselijke dekking.

Moment van incasso
De incasso-opdracht zal op dag 20 van de maand gestuurd worden naar Mangopay. De opdracht zal binnen 5 tot 8 dagen uitgevoerd worden. Je ontvangt hiervoor een vooraankondiging.

Eerste incasso
Indien de vangnetinstellingen voor het eerst voor dag 6 van de maand gemaakt zijn zal het incasso nog in dezelfde maand plaatsvinden. Worden de vangnetinstellingen op of na dag 6 van de maand gemaakt dan vindt de eerste betaling pas de volgende maand plaats.

Mislukte incasso
Indien een automatisch incasso mislukt dan zal een week later een nieuwe poging plaats vinden. Indien het incasso wederom mislukt dan kan CommonEasy je vangnet resetten. Je kan hierdoor connecties
niet meer helpen, maar jij kan zelf ook niet meer geholpen worden.

Q Wat is Mangopay?

Je ingelegde geld blijft altijd van jou. Om het veilig te stallen hebben we het ondergebracht bij MangoPay, een Franse Elektronische Geldinstelling die onder toezicht staat van de Europese en Franse centrale bank. Mangopay helpt met hun service al meer dan 400 crowdfundplatformen in Europa, een ervaren partij waar wij vertrouwen in kunnen hebben. Dit betekent zelfs wanneer CommonEasy of MangoPay failliet gaat, wij of onze schuldeisers niet bij jouw geld kunnen. Elke gebruiker krijgt dan zijn spaargeld terug.

Q Wat gebeurt er met mijn geld?

CommonEasy gebruikt jouw spaargeld waar het voor bedoelt is. Om elkaar op te vangen bij pech en ziekte. Wordt het geld niet gebruikt om anderen te helpen? Dan blijft het van jou. In jouw Wallet bij Facturen kun je precies zien waar we jouw geld voor gebruiken. 

Om jouw geld veilig te stallen hebben we het ondergebracht bij MangoPay, een Franse Elektronische Geldinstelling die onder toezicht staat van de Europese en Franse Centrale Bank. MangoPay helpt met hun service al meer dan 400 crowdfundplatformen in Europa. 

 

Q Hoe berekenen wij de maandelijkse inleg en het wenselijk saldo?

CommonEasy berekent de maandelijkse inleg op basis van het risico dat je voor een bepaald vangnet loopt. Bij arbeidsongeschiktheid kijken we voornamelijk naar ziekteverzuimcijfers van zelfstandigen en bij Gadgets kijken we naar de frequentie van schade.

Dit onderzoeken we continu vanuit verschillende bronnen: data van TNO en CBS 2, data van schadeherstellers, data van het Broodfonds, huidige verzekeringspremies en uit eigen data. Om elkaar effectief te kunnen helpen berekenen we een ruime inleg voor jouw reserve. 

Q Kan ik op elk moment stoppen? En krijg ik dan mijn geld terug?

Ja, je kunt op elk moment stoppen. Om de solidariteit te bewaken moet je per vergoeding die je indient een jaar lid blijven. Bij CommonEasy is het samen geven en samen nemen. 

CommonEasy vindt het belangrijk dat je baas over eigen geld bent, maar andersom moet jij jouw netwerk wel zekerheid kunnen bieden. Daarom hebben we hier een eerlijke balans tussen gevonden. Als je stopt met CommonEasy en er heeft niemand in je netwerk een openstaande situatie dan krijg je het saldo op je persoonlijke wallet meteen weer terug.

Het overschot op je Wallet kun je altijd opnemen.

 

Autonomie en zekerheid

 

Q Waarom kan ik mijn geld houden?

Omdat CommonEasy geen verzekeraar is. CommonEasy koopt jouw risico niet af met een vaste premie per maand. In plaats daarvan helpt CommonEasy jou om zelf een vangnet op te bouwen. En levert jou de infrastructuur om dit mogelijk te maken. 

CommonEasy gelooft dat jij de baas moet blijven over jouw geld. Daarom betaal je alleen voor het gebruik van het platform in de vorm van abonnementskosten.

Q Waarom blijft het geld van mij als er geen schade is?

CommonEasy wil mensen meer zeggenschap geven over hoe financiële diensten hun leven vormen. Dit realiseert CommonEasy door gemeenschappen te faciliteren in het organiseren van hun zekerheid. Daarbij hoort een maandelijkse inleg zodat er altijd financiële middelen zijn om iemand te helpen. Omdat CommonEasy slechts een faciliterende rol speelt in dit verhaal vindt de organisatie dat deelnemers de baas moeten zijn over hun eigen geld.

Q Is mijn saldo altijd voldoende hoog om andere mensen te helpen?

Voor het berekenen van de maandelijkse inleg nemen we een ruime veiligheidsmarge. Toch is er in de eerste paar maanden van deelname een kleine kans dat jij te weinig saldo hebt om connecties te helpen. In dit geval zal jij niet kunnen bijdragen aan de hulp van je connectie, want een negatief saldo opbouwen is niet mogelijk.

Situaties


Q Wat betekent mijn support voor een situatie?

Jouw support laat zien dat je de persoon steunt die de situatie heeft ingediend. 

Het is geen ja-stem voor de situatie. In principe wordt iedere situatie goedgekeurd, mits deze volledig is en er geen bezwaar is gemaakt door anderen uit het netwerk. Alle informatie daarover lees je hier.

Q Wat als ik twee keer achter elkaar ziek wordt?

Het vangnet voor arbeidsongeschiktheid is nu nog voor maximaal 24 maanden. Indien de deelnemer binnen het half jaar na zijn laatste ontvangen vergoeding opnieuw ziek wordt dan zullen het aantal vergoede maanden van de vorige ziekteperiode optellen bij de nieuwe ziekteperiode. Eerder aaneengeschakelde ziekteperiodes tellen eveneens mee.

 

Q Bij ziekte, krijg ik dan een schenking of een uitkering?

Als je ziek bent krijg je een schenking die bestaat uit giften van andere leden uit jouw cirkels. Daar hoef je dus geen inkomstenbelasting over te betalen en geen schenkbelasting omdat ze onder de schenkbelastingvrijstelling vallen.

Q Wat gebeurt er als ik arbeidsongeschikt wordt?

Als je niet kan werken door ziekte kan je op CommonEasy een situatie melden. Klik hier voor een overzichtelijke uitleg.

Q Kan iemand misbruik van CommonEasy maken?

Die kans bestaat helaas altijd, maar CommonEasy minimaliseert de kans hierop met een aantal factoren:

  • Sociale controle: iedereen in het netwerk wordt door iemand gekend en vertrouwt. Dit is je vertrouwde eerste cirkel. Ga alleen een connectie met mensen aan als je diegene kent en vertrouwt.
  • De kracht van het netwerk: Jij verzekert jezelf met je netwerk, en niet met een traditionele verzekeraar. Dit zorgt voor meer betrokkenheid!
  • Bezwaar indienen op een situatie: Wordt er een situatie ingediend en vertrouw je de zaak niet? Dan kun je bezwaar indienen en gaat CommonEasy opvolgen. Meer informatie daarover vind je hier.
  • Bezwaar op jouw situatie: CommonEasy onderzoekt beide kanten van het verhaal en betrekt indien nodig een onafhankelijk expert bij de situatie om deze goed op te lossen. Meer informatie vind je hier.

 

 

Q Helpt CommonEasy bij problemen?

CommonEasy neemt haar faciliterende taak serieus en wil het organiseren van autonomie in zekerheid zo simpel mogelijk maken. CommonEasy gelooft in de goedheid van de mens. Mensen willen samenwerken en elkaar helpen, maar dan moet het wel makkelijk en eerlijk zijn. Heb je onze hulp nodig? Dan kun je contact met ons opnemen via de chat. 

Wil je weten hoe wij problemen bij bezwaar op een situatie oplossen? Klik dan hier.

Q Wat als ik mijn telefoon al heb laten repareren voordat ik de schade aan de groep bekend gemaakt had?

Geen zorgen, dat geeft niks. Soms kun je nou eenmaal niet wachten. Daarom mag je een situatie ook melden nadat jij hem zelf al opgelost hebt. 

Q Hoe dien ik een situatie in?

Hier vind je alle informatie over het indienen van een situatie.

Q Hoe zit het met mijn privacy als ik een situatie indien?

Als jij een situatie indient dan wordt de informatie die in je situatie staat gedeeld met je netwerk.

CommonEasy probeert een perfecte balans te vinden tussen privacy en sociale controle. Jij bepaalt welke informatie je over je situatie wilt delen. Het kan zijn dat de situatie onvolledig is, dan helpen wij je om de situatie compleet te maken.

Alle data en gedeelde informatie blijft binnen CommonEasy en wordt niet verkocht aan derden. Dat hoeft ook niet, want we zijn onafhankelijk. En worden voor onze diensten vergoed door jouw abonnementskosten.

Q Kost het beoordelen van situaties veel tijd?

Geen zorgen, dat hoeft niet. Wij willen het juist makkelijker voor je maken 😉 

  • Bij een vangnet voor Arbeidsongeschiktheid hoef je alleen een situatie te beoordelen als iemand bezwaar heeft gemaakt tegen de vergoeding. 
  • Bij een vangnet voor Gadgets vragen we je om een situatie te beoordelen, maar dit is vrijwillig. Kies je ervoor om niet te stemmen? Dan stem je automatisch in met een vergoeding.

Ontvang je een melding van een nieuwe situatie in je netwerk? Hou er dan rekening mee dat je elkaar niet hoeft te helpen met geld. Soms werkt een praktische oplossing ook heel goed. 

Wil je geen e-mails ontvangen over situaties? Deze en ander meldingen kun je aanpassen bij je Account

Q Is mijn saldo altijd voldoende hoog om andere mensen te helpen?

Voor het berekenen van de maandelijkse inleg nemen we een ruime veiligheidsmarge. Toch is er in de eerste paar maanden van deelname een kleine kans dat jij te weinig saldo hebt om connecties te helpen. In dit geval zal jij niet kunnen bijdragen aan de hulp van je connectie, want een negatief saldo opbouwen is niet mogelijk.

Vangnet arbeidsongeschiktheid


Q Wie moet ik in mijn eerste cirkel toevoegen?

Je bent vrij om zelf te bepalen wie er in jouw eerste cirkel komt en hoeveel mensen dat zijn.

Voeg alleen mensen toe aan je eerste cirkel die je vertrouwt.Vaak zijn dat de mensen die je al langere tijd kent en waar je iets gemeenschappelijks (of in “common”) mee hebt zoals een vriendschap, sport of werk. Het accepteren van een vriendschapsverzoek komt met een bepaalde verantwoordelijkheid. Je staat namelijk voor elkaar klaar bij ziekte.

Concreet betekent dit dat als iemand uit jouw eerste cirkel tijdelijk niet meer kunt werken, jij wordt gevraagd om bij te dragen. Sta je dan voor diegene klaar? Zo ja, dan is er geen reden om te twijfelen en kun je je netwerk uitbreiden.

Q Ben ik de eigenaar van mijn spaargelden?

Ja. Het bedrag dat jij elke maand spaart in je Wallet is van jou, jij bent de eigenaar van dat bedrag. Het staat op jouw naam op een rekening die wordt beheerd door onze partner MangoPay.

Omdat jij de eigenaar bent van het spaargeld in je Wallet moet je dit bedrag ook opgegeven bij de Belastingdienst. Dit doe je onder box drie als spaargelden.

Q Wat als ik twee keer achter elkaar ziek wordt?

Het vangnet voor arbeidsongeschiktheid is nu nog voor maximaal 24 maanden. Indien de deelnemer binnen het half jaar na zijn laatste ontvangen vergoeding opnieuw ziek wordt dan zullen het aantal vergoede maanden van de vorige ziekteperiode optellen bij de nieuwe ziekteperiode. Eerder aaneengeschakelde ziekteperiodes tellen eveneens mee.

 

Q Wat is schenkbelasting?

Schenkbelasting betaalt iedereen over gelden die hij of zij geeft als gift aan iemand anders. Tot € 2.129 per jaar per persoon (2017) is belastingvrij en hoef je niet te melden aan de belastingdienst.

CommonEasy zorgt ervoor dat je niet meer bijdraagt (schenkt) dan de schenkbelastingvrijstelling. Bij je vangnet instellingen kan je dan ook niet meer dan € 177 per maand kan toezeggen. Hiervoor hoef je zelf niks te doen.

Lees hier meer over schenkbelasting op de site van de Belastingdienst.

 

Q Betaal ik geen schenkbelasting?

De vrijstelling van schenkbelasting is € 2.129 (2017). Aangezien je bij ziekte van een groep mensen een beetje geld krijgt zul je deze grens niet overschrijden. CommonEasy zorgt ervoor dat je niet meer ontvangt of geeft dan € 177 per maand of € 2.129 per jaar per persoon. Dan val je binnen de vrijstelling en betaal je geen schenkbelasting.

 

Q Bij ziekte, krijg ik dan een schenking of een uitkering?

Als je ziek bent krijg je een schenking die bestaat uit giften van andere leden uit jouw cirkels. Daar hoef je dus geen inkomstenbelasting over te betalen en geen schenkbelasting omdat ze onder de schenkbelastingvrijstelling vallen.

Q Zijn de bedragen die ik inleg zakelijke kosten?

Zowel je maandelijkse spaarbedrag als de abonnementskosten zijn privé uitgaven en kun je niet ten laste van je onderneming opvoeren.

Q Hoe zit het met de belasting en boekhouding?

Het geld dat wordt geïncasseerd door CommonEasy bestaat uit twee delen: je spaarbedrag en je abonnementskosten.

  • Je maandelijkse spaarbedrag komt op jouw rekening bij Mangopay terecht en blijft van jou. Dat zijn dus geen kosten, maar is een reservering. Wanneer iemand in jouw netwerk geld ontvangt bij ziekte gaat dat van je spaarbedrag af. Dit zijn dus geen kosten. Als dit wel kosten zouden zijn, zou je ook belasting moeten betalen als je iets ontvangt als je ziek bent.
  • De kosten voor het abonnement is jouw bijdrage voor het laten draaien van het platform. Dit zijn privékosten en kun je niet zakelijk invoeren.

In januari sturen we je een overzicht van de omvang van je spaarbedrag aan het begin en eind van het jaar. Dit kun je voor je boekhouding gebruiken. Het spaarbedrag telt namelijk wel mee als vermogen en moet je opgeven als bezittingen in Box 3.

Q Wat gebeurt er als er te veel mensen in mijn netwerk ziek worden?

De kans dat er teveel mensen in jouw netwerk ziek zijn om te kunnen uitbetalen is extreem klein. Mocht het toch gebeuren, dan heeft het lid dat het langste meedoet bij CommonEasy voorrang op de rest. 

Q Wat als ik langer dan 2 jaar ziek word?

CommonEasy maakt het makkelijk om met je netwerk arbeidsongeschiktheid op te vangen. Nu kan dat alleen voor een periode van maximaal 2 jaar. Het doel is om op termijn ook langdurige arbeidsongeschiktheid op te vangen. Dit is naar schatting haalbaar bij meer dan 3.000 leden. 

Een oplossing
Als je nu gedekt wilt worden voor een periode langer dan 2 jaar dan is een combinatie met een normale verzekering de beste oplossing. Kortdurende arbeidsongeschiktheid vang je op met CommonEasy en langdurige arbeidsongeschiktheid met een verzekering.

langdurig_aov

Voor de verzekering neem je een wachttijd van 2 jaar in de polis op. Je krijgt van de verzekering een korting op de premie doordat je zelf een groter deel van het risico draagt. Dit is te vergelijken met wat je al kent van een hoger eigen risico nemen op de zorgverzekering.

De verzekeraar kan je een korting geven omdat een burn-out of psychische klachten vaak de oorzaak zijn van kortdurende arbeidsongeschiktheid. Deze oorzaken zijn voor een verzekeraar moeilijker te controleren. Daarnaast komt kortdurende arbeidsongeschiktheid veel vaker voor dan langdurige arbeidsongeschiktheid.

Toekomst
Met het model van CommonEasy kun je ook langdurige arbeidsongeschiktheid opvangen. CommonEasy is socialer en betaalbaarder dan de huidige manier van verzekeren, juist op grotere schaal. Voor de mensen die behoefte hebben aan een vangnet voor langdurige arbeidsongeschiktheid zijn we bezig met een structurele oplossing. Om grote risico’s te dragen zijn in eerste instantie meer gebruikers nodig in het CommonEasy-netwerk. Om onderlinge bijdragen over een periode van tientallen jaren te garanderen moeten we daarnaast een aantal juridische stappen maken.

Alternatief
Een aantal gebruikers hebben ons gevraagd om advies te geven voor een verzekering. Het voelt voor ons niet goed om hier advies over te geven omdat we onafhankelijk willen blijven van verzekeraars. We willen dus niet de indruk wekken, door 1 verzekeraar specifiek te noemen, dat we partijdig zijn. We hopen dat je deze beslissing begrijpt en respecteert.

Q Kan ik mijn dekking wijzigen terwijl iemand ziek is?

Deelnemers kunnen op elk moment hun vangnetinstellingen wijzigen. Nieuwe instellingen of wijzigingen van het vangnet gaan binnen 1 week in. Dat wil zeggen dat bij het berekenen van een schadevergoeding de laatste instellingen van minstens 1 week oud gebruikt worden. Uit deze instellingen volgt een bijdrage aan de vergoeding. Deze bijdrage blijft gedurende de periode dat iemand ziek is ongewijzigd. Zo weten we dat we op elkaar kunnen rekenen als iemand hulp nodig heeft.Ingang van vangnet instellingen

Q Wat als we elkaar slimmer kunnen helpen bij ziekte?

Op CommonEasy helpen we elkaar als het nodig is. Omdat we elkaar de beste oplossing gunnen krijgt elke situatie de oplossing die het verdient. Risico is per definitie een situatie die je niet zag aan komen. Daarom is het handig dat we per situatie kunnen kijken wat die beste oplossing eigenlijk is. Soms is dat meer dan geld!

Voorbeeld 
Ingrid heeft de hondenuitlaatservice 4Walkingdogs. Ze had haar enkel gebroken waardoor ze drie maanden geen hondjes kon uitlaten. Hierdoor zit Ingrid drie maanden zonder inkomen en moeten haar klanten zelf met de hondjes lopen of een andere uitlaatservice zoeken.

Haar netwerk wil haar graag helpen aan een vervangend inkomen, maar soms zijn er slimmere oplossingen. Connecties kunnen bijvoorbeeld namens Ingrid de hondjes uitlaten. Op deze manier kan Ingrid haar klanten en het inkomen uit haar bedrijf behouden en haar connecties besparen geld op de bijdragen en komen ook eens achter hun laptop vandaan.

Ingrid kan bij het melden van haar situatie zelf een oplossing aandragen. Haar netwerk kan ook een helpende hand bieden of een oplossing aandragen in een reactie op haar situatie. Maar uiteindelijk bepaalt Ingrid zelf welke oplossing het beste past bij haar situatie.

Natuurlijk werken alternatieve oplossingen niet voor iedere situatie, want niet iedereen heeft een hondenuitlaatservice. Maar het verhaal van Ingrid is een perfect voorbeeld van een oplossing die je met elkaar kan bieden in een unieke situatie!

Q Wat gebeurt er als ik arbeidsongeschikt wordt?

Als je niet kan werken door ziekte kan je op CommonEasy een situatie melden. Klik hier voor een overzichtelijke uitleg.

Vangnet gadgets


Q Wat als ik mijn telefoon al heb laten repareren voordat ik de schade aan de groep bekend gemaakt had?

Geen zorgen, dat geeft niks. Soms kun je nou eenmaal niet wachten. Daarom mag je een situatie ook melden nadat jij hem zelf al opgelost hebt. 

De website van CommonEasy gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om de functionaliteiten van de website en de services van CommonEasy te verbeteren. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen de CommonEasy website volgen en deze data verzamelen voor analytische doeleinden. Door verder gebruik te maken van de website ga je hiermee akkoord.
logo social enterprise nl